Podróże w 2022 roku powróciły z wielkim impetem i to te prywatne i firmowe, indywidualne i grupowe. Ruch lotniczy na świecie osiągnął 70% poziomu roku 2019, a liczba przyjazdów w 2022 roku na świecie to aż 917 milionów. W porównaniu z rokiem 2019, kiedy podróżowało ponad 1,5 miliarda podróżnych może wydawać się mało.

Jednak wyniki te są bardzo dobre z uwagi na ograniczenia, które wciąż obowiązywały w wielu miejscach na świecie. Mam na myśli nie tylko ograniczenia w związku z pandemią: konieczność testów, zamknięte granice – jak np. w Azji, ale też braki kadrowe, w szczególności niedobory operacyjne w przemyśle turystycznym.

Mimo tych ograniczeń cieszyliśmy się z restartu turystyki. 2022 rok możemy nazwać rokiem szalonym, bo pod pewnymi względami podróżowanie w ubiegłym roku było szalone. Wakacyjne problemy na lotniskach, opóźnienia, zagubione bagaże i braki kadrowe w hotelach. Zapełnione europejskie stolice i pogorszenie jakości obsługi w restauracjach. Brak samochodów do wynajęcia i niebotyczne ceny biletów lotniczych – to komentarze i wrażenia turystów i branży turystycznej .

Czy podróże w 2023 roku będą równie szalone? Jakie będą trendy podróżnicze, których możemy się spodziewać w nadchodzącym roku?

Podróże wciąż są priorytetem

Inflacja uderza w kieszenie konsumentów, ale jeszcze nie zniechęciła do podróży, do pominięcia planów podróży. U.S. Travel Foundation prognozuje stały wzrost wydatków na podróże w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku.

Turyści w 2023 r powinni spodziewać się pełnych samolotów, zatłoczonych miejsc i atrakcji turystycznych. Trudniej będzie znaleźć ceny specjalne i rabaty, ponieważ popyt pozostaje wciąż wysoki.

W szczególności zauważa się to na tzw. dalekich trasach lotniczych, a tanie linie lotnicze już dawno przestały być tanie.

Zapotrzebowanie na podróże luksusowe nie słabnie

Badanie przeprowadzone przez Booking.com wykazało, że prawie połowa (49%) respondentów zdecydowała się wydać więcej na kolejną podróż, aby nadrobić stracony czas pandemiczny. Jedynie młodsi podróżnicy zamierzają oszczędzać.

Badanie przeprowadzone przez Expedia pokazało, że 80% respondentów w wieku od 18 do 34 lat jest skłonnych zapłacić za poprawę jakości swoich doświadczeń. Może to też mieć związek z tym, że w średniej klasy hotelach czy tanich liniach lotniczych obniża się zakres usług w cenie z uwagi na wzrost kosztów pracy i kosztów ogólnych. Oferty konstruuje się często modułowo, na zasadzie:dokup upgrade, dodaj dodatkową usługę.

Turystyka krajowa w Europie i USA nadal będzie na wysokim poziomie

Choć dla obywateli USA podróże zagraniczne mogą wydawać się przystępne z uwagi na wysoki kurs dolara w rzeczywistości wielu podróżnych pozostanie w Stanach Zjednoczonych. Badanie przeprowadzone przez Expedia wykazało, że 59% respondentów planuje podróże w obrębie Stanów Zjednoczonych, zamiast, lub oprócz podróży zagranicznych.

W Europie ze względu na wysokie ceny biletów lotniczych, wysokie kursy walut oraz inflację znaczna część turystów pozostanie na własnych krajowych rynkach, odkrywając nieznane dotąd atrakcje. W tym przypadku znaczenie może też mieć sytuacja geopolityczna, która wciąż jest niestabilna.

Podróżni znowu planują z wyprzedzeniem

W ciągu ostatnich trzech lat ciągle zmieniały się zasady i ograniczenia dotyczące podróży, dlatego często decyzje wstrzymywane były długo, aby uniknąć kosztów anulacji i rozczarowań. Obecnie sytuacja jest bardziej stabilna i zainteresowaniem cieszą się oferty early birds, first minute bukowane z wyprzedzeniem wielomiesięcznym.

Badanie Virtuoso wykazało, że podróżni średnio rezerwują wycieczki z dłuższym wyprzedzeniem w 2023 roku niż w 2019 roku. Ankieta American Express Travel wykazała, że 50% respondentów już pod koniec 2022 myślało o tym, gdzie wybrać się latem 2023 roku.

Co to może oznaczać dla turysty? Jeśli wybieramy się do popularnego miejsca zarezerwujmy usługi z wyprzedzeniem.

Doświadczenia w podróży są najważniejsze

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GetYourGuide, prawie wszyscy podróżnicy chcą doświadczyć nowych lub unikalnych aktywności i przeznaczyć na to co najmniej połowę czasu swojego wyjazdu. W rzeczywistości 90% respondentów chce doświadczyć miejsca docelowego „jak lokalny mieszkaniec „, a dwie trzecie millenialsów szczególnie zastanawia się, czy jest to autentyczne doświadczenie, czy może tylko komercja turystyczna.

Odpowiedzialne podróżowanie nie jest już niszowe

Wraz z chęcią zobaczenia danego miejsca, podróżnicy kładą większy nacisk na odpowiedzialne podróżowanie. Badanie przeprowadzone przez Virtuoso wykazało, że klienci chcą korzystać z usług lokalnych mieszkańców i gospodarki, niejako wtapiać się w społeczności i są gotowi zapłacić za to więcej.

Równie ważne dla wielu podróżników jest podróżowanie i pobyty blisko natury i w zgodzie z ekologią. W tym samym badaniu Virtuoso, 70% respondentów stwierdziło, że podróżowanie w sposób zrównoważony znacznie zwiększa ich doświadczenie. Cele te nie są bardzo trudne do osiągnięcia, bo wielu dostawców swoje usługi buduje w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju oraz odpowiednio to komunikuje.

Podsumowanie – Nikt nie chce rezygnować z podróży

Skyscanner przeprowadził badania nastrojów konsumentów na temat ich planów podróży. Okazuje się, że mimo wysokich cen przelotów, zwiększających się wskaźników inflacji, turyści w 2023 r nie będą chcieli rezygnować z wyjazdów. Wiceprezes ds. strategii Sky Scanner Naomi Hahn stwierdza, że „Oczywiste jest, że jesteśmy bardziej głodni niż kiedykolwiek, aby odkryć coś nowego – nawet jeśli w przyszłym roku możemy mieć mniej w kieszeni. Następstwa pandemii sprawiły, że podróżni szukają sposobów na nadrobienie straconego czasu, zebranie nowych doświadczeń i stworzenie wspomnień”

I niech tak pozostanie! Podróże kształcą, rozwijają, budują relacje, wywołują pozytywne emocje, uczą tolerancji, zrozumienia i szacunku dla innych kultur. Pozwalają też docenić to, co oferuje własny kraj…

Żródła:

https://www.linkedin.com/company/unwto-world-tourism-organization/

https://www.forbes.com/advisor/credit-cards/travel-rewards/travel-trends-predictions-2023/

https://www.linkedin.com/company/european-travel-commission/

https://turystyka.wp.pl/

Złóż zapytanie dot. współpracy

Błąd: Brak formularza kontaktowego.